Ohoo, kes siin kasvab!?

Loodust avastama

Programmi põhirõhuks on suunata lapsi nägema loodust, märkama detaile ja julgustada esitama küsimusi nii endale, õpetajale, juhendajale, vanemale. Tahame, et laps õpiks märkama, tal tekiks uudishimu ja soov kõike teada saada teada.
Programm viiakse läbi tellijaga kokkulepitud looduslikus kohas Ida-Virumaal.

 

Sihtrühmad: koolieelikud, põhikooli I ja II aste

Eesmärgid. Programmis osaleja:

  • oskab teostada vaatlusi
  • oskab näha maastikku kui tervikut ja selle komponente
  • märkab maastikul detaile
  • tunneb huvi looduse vastu ja julgeb esitada küsimusi

Õpipädevused: loodusteaduste ja tehnoloogiate pädevus, suhtluspädevus

Seos õppekavaga:
PK Loodusõpetus: Inimese meeled ja avastamine. Organismide rühmad ja kooselu.
PK Loodusõpetus: Elu mitmekesisus maal.
Läbiv teema: keskkond ja jätkusuutlik areng.

Juhis õpetajale:
Õpikeskkonna eripära: loodus
Programm kohandatav kerge liikumispuudega õpilastele.
Riietus mugav ja sobilik looduses liikumiseks. Arvestada tuleb Eesti muutlike ilmaoludega.

Aeg: aastaringselt

Kestus: 1-2 h

Rühma suurus kuni 20 last + 2 õpetajat

Hind: 170.00 eurot/ 1 rühm 

Korraga saame vastu võtta maksimaalselt 2 rühma.

Läbiviimise kohad: Martiska järve ääres Kurtna järvestikus. Kokkuleppel on võimalik teha teistes looduslikes paikades. 

Tegevuste käik

  • Sissejuhatus ja tutvumine (5min)
  • Arutelu teemal: kus me oleme?  (10min)
  • Maastiku vaatlus (15-20min) – lapsi suunatakse vaatlema ja kirjeldama ümbritsevat maastiku, kasutades võimalikult palju värvitoone. Seejärel jagunevad lapsed rühmadesse (olenevalt vanusest, mida suuremad lapsed, seda väiksematesse rühmadesse) ja neil palutakse valida enim huvipakkuv koht ja/või objekt ning seda lähemalt uurida. Kõik küsimused juhendajale on teretulnud.
  • Taimestiku (puude, põõsaste või teiste taimede) uurimine  (15-20min). Olenevalt maastikust suunatakse lapsed nüüd uurima, mis puud, põõsad või muud taimed seal kasvavad. Lastel palutakse valida oma lemmik puu, põõsas või mõni muu taim, seda lähemalt uurida, leida vastuseid.
  • Tegevusjälgede uurimine (15-20min) – viimase tegevusena otsitakse ja uuritakse erinevaid loomade tegevusjälgi. No küll siin võib tekkida palju küsimusi.
  • Tegevuste lõpetamine ja kokkuvõte (10min). Lapsed nimetavad järgemööda: milline oli nende tänase päeva  lemmik taim või loom või muu objekt, mida uut nad õppisid, mis oli kõige kaugemal, mis kõige lähemal, mis oli kõige imelikum jne.

Õpetajad saadavad oma rühma ning võivad soovi korral õppetegevuses osaleda. Vajadusel assisteerivad grupi haldamisel.

Õppematerjalid ja vahendid:

  • luubid
  • loomade kaardid
  • putukate kaardid
  • puude pildid

Juhendajad:

Ingrid Kuligina on keskkonnahariduse ja õuesõppeprogramme loonud ja läbi viinud juba 2006. aastast, vahepeal Keskkonnaameti keskkonnahariduse spetsialistina. Ida-Virumaa Keskkonnahariduse Ümarlaua juhtrühma liikmena on ta alati kursis uusimate suundadega. 2011 nimetati ta maakonna aasta koolitajaks, aasta matkategelase tiitli on teeninud kolm korda. Ingrid koolitab ja koolitub pidevalt. Veel on ta nii kultuuri- kui loodusgiid, retkejuht, piirkonna turismiarendaja, Alutaguse Matkaklubi eestvedaja ning Eesti matkaspordi edendaja.

Heldi Aia on keskkonnahariduse ja õuesõppeprogramme läbi viinud juba 2008. aastast. Ta on lastele loodust vahendanud nii Keskkonnaameti keskkonnahariduse spetsialistina kui Mäetaguse Põhikooli loodusainete õpetajana. Heldil on Tallinna Ülikoolist magistrikraad, kuid jätkab pidevalt enda täiendamist erinevatel koolitustel.

Gradislava Juśmanova on hariduselt geograaf, kuid on keskkonnahariduse ja õuesõppeprogramme läbi viinud juba üle tosina aasta. Ta ei puudu üheltki keskkonnahariduse konverentsilt. Gradislaval on suur kogemus matkaalaste laagrite, kokkutulekute ja võistluste korraldamisel ning aastaid koolitas ta matkaringides välja noori auhinnatud matkasportlasteks. Praegu veab ta Kohtla-Järvel mälumänguringi. Lisaks on Gradislava Ida-Virumaa looduse-, ajaloo-, kultuuri-, tööstuspärandi giid.

Aili Reiman on olnud loodusainete õpetaja lausa 16 aastat. Suurt kogemustepagasit on ta siiski pidevalt täiendanud. Oma loodusteaduste bakalaureusekraadile on ta hiljuti juurde läbinud uurimusliku õppe-, muutunud õpikäsitluse ja muutuva õpetaja, suhtlemise ja koostöö ning erivajadustega lastele keskendunud kursuseid. Aili on ka aktiivne liige Eesti Keskkonnahariduse Ühingus.

 

Ida-Virumaal on karude kaitseks loodud kaitseala?
Tõukerattamatk Eestimaa Ruhris võitis konkursil Ida-Viru Uus Seiklus  tiitli PARIM PIIRKONNA SEIKLUSLUGU 2019
Ida-Virumaal on Eesti kõige järvederohkem piirkond?
Ida-Virumaal tegutsevad „nõiakaevud“?
Ida-Viru maakonda ümbritseb vesi kolmest küljest?
Soovid veel Alutaguse kohta teada saada?
Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal on karude kaitseks loodud kaitseala?

1967. aastal  moodustati siin pruunkarude kaitseks loodusreservaat. 1981. aastal võeti kaitse alla Sirtsi soo. Täna tunneme seda ala Sirtsi looduskaitsealana, …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Tõukerattamatk Eestimaa Ruhris võitis konkursil Ida-Viru Uus Seiklus tiitli PARIM PIIRKONNA SEIKLUSLUGU 2019

Tõukerattamatk Eestimaa Ruhris Kohtla-Järve ajalooliste töölisasunduste vahel tutvustab selle põneva tööstuslinna mitut palet. Matkale on oodatud …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal on Eesti kõige järvederohkem piirkond?

Ida-Virumaal Alutaguse vallas paikneb Kurtna järvestik, mis on Eestis unikaalne oma järverohkuse poolest. Siin 0li umbes 30. ruutkilomeetril 42 looduslikku …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal tegutsevad „nõiakaevud“?

Ida-Virumaal Kose külas tegutseb lausa kolm pulbitsevat kaevu. Kaevud puuriti sinna selleks, et suletud Ahtme kaevandus ei uputaks piirkonna metsasid …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Viru maakonda ümbritseb vesi kolmest küljest?

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Soovid veel Alutaguse kohta teada saada?

Külasta meie blogi.

Uuri edasi Alutaguse kohta

1/6